سند تک برگ و دفترچه ای
اسناد، از مهم ترین دلایل اثبات مالکیت افراد، بر اموال منقول و غیر منقول تحت تصرف آن ها می باشند و به واسطه داشتن یک سند، از جمله سند رسمی، اثبات این برحق بودن در مالکیت، بسیار آسان خواهد بود. از این رو، در طی زمان، اسناد مختلفی، نظیر اسناد عادی و رسمی، ایجاد شده اند.
یکی از داراییهای باارزش افراد، زمین و ملک می باشد. سند مالکیت به عنوان مدرک هویتی مالک است.
انواع سند ملکی
اسناد رسمی ملک و ساختمان در کشور ما به سه فرم ظاهر میشود:
- دفترچه ای یا به اصطلاح منگوله دار
- مشاعی(سهمی)که در کاغذ هایی با ابعاد بزرگ A3 نگاشته میشود.
- اسناد تک برگی که از سال ۱۳۹۰ پا به عرصه وجود گذاشت.
در گذشته سند مالکیت خانه و زمین سند “دفترچه ای” یا به اصطلاح عامیانه “منگولهدار” بود. از سال 1390 به بعد، دولت تبدیل سند دفترچهای به سند تک برگی را برای همه الزامی کرده است.
دلایل تغییر شکل اسناد
- ضعف امنیتی در جعل و تغییر محتوا به سبب ماهیت ضعیف پارامترهای امنیتی موجود در اسناد دفترچه ای
- وجود اطلاعات اضافی از پیشینه و سابقه سند برروی آن و سهولت انجام اعمال مجرمانه و درز اطلاعات محرمانه افراد
- هزینه بالای چاپ دفترچه، الحاق، سرب و نگهداری مشکل
- عدم درج نشانی، آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک و در نتیجه سوء استفاده های بسیار زیاد از این موضوع در فروش املاک مجاور و یا مشابه هم
تفاوت سند دفترچه ای با سند تک برگ
- سند تک برگی، صرفا در یک برگ صادر می شود اما، سند دفترچه ای، همانگونه که از اسم آن، مشخص است، طی یک دفترچه چندین برگی، تنظیم شده است.
- نوشته های سند تک برگی، تایپی و کامپیوتری است اما، تمامی نوشته های سند دفترچه ای، قلم نویس است و بعضی از مطالب با گذشت زمان و دست به دست شدن، وضوح خود را از دست میدهد.
- سند تک برگی، دارای هولگرام و شناسه یکتا و مشخصات جغرافیایی ملک می باشد ولی سند دفترچه ای، این موارد را نداشته و دارای مهر پلمپ سربی است تا از امکان کم یا زیاد کردن برگه های آن، جلوگیری گردد.
- در سند تک برگی، دقت جزئیات و اطلاعات بالا است و امکان مخدوش شدن و خط خوردگی، وجود ندارد اما سند دفترچه ای، اینگونه نیست.
- سند تک برگی، با هر نقل و انتقال، باطل شده و سندی جدید، به نام مالک جدید، صادر می گردد اما، در سند دفترچه ای، در گذشته، نقل و انتقالات، در قسمت انتهایی آن، درج می شد که البته، از سال 1390 به بعد، در هر نقل و انتقال املاک دارای سند دفترچه ای، این سند باید به سند تک برگی تبدیل شود.
اعتبار سند دفترچه ای و معامله با آن
در خصوص اعتبار سند دفترچه ای، باید گفت، اعتبار این سند، اعتبار سند رسمی است؛ چراکه سند دفترچه ای، یک سند رسمی بوده و در صورت ارائه آن در محکمه، نمی توان، نسبت به آن، ادعای انکار و تردید کرد.
در خصوص معامله با سند دفترچه ای نیز لازم به توضیح است که چنانچه شرایط اساسی صحت معاملات که عبارتند از اهلیت طرفین معامله (عقل، بلوغ و رشد)؛ قصد و رضای آن ها، مشروعیت جهت و مشخص بودن موضوع، وجود داشته باشند، معامله صورت گرفته، صحیح خواهد بود و دارای اثر حقوقی می باشد.
با توجه به مصونیت سند تک برگی از مخدوش شدن یا خط خوردگی و دیگر مزایای ذکر شده، بهتر است، کسانی که داری سند دفترچهای یا همان سند منگوله دار هستند، نسبت به تبدیل آن، به سند تک برگی، اقدام نمایند. همچنین، شایان ذکر است که قانون گذار، در صورت نقل و انتقال رسمی مال دارای سند دفترچهای به شخص دیگر، تبدیل سند دفترچهای به تک برگی را الزامی نموده است.
تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ
حالت اول (صرفا به میل مالک و بدون نقل و انتقال):
در ابتدا، متقاضی تبدیل سند منگوله دار به تک برگی، باید، مدارکی از قرار اصل سند مالکیت، اصل شناسنامه و کارت ملی، آدرس و کدپستی ملک، آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد را تهیه و آماده نماید. سپس باید، در صورت داشتن بدهی به شهرداری و نداشتن گواهی پایان کار، ابتدا، نسبت به پرداخت بدهی و اخذ گواهی پایان کار، اقدام کند؛ چرا که در غیر این صورت، سند برای وی، صادر نخواهد شد. پس از انجام مراحل بالا، متقاضی باید، بسته به موقعیت ملک، به اداره ثبت اسناد و املاک تهران یا شهرستان، مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل و فرم تقاضانامه تبدیل سند را تکمیل نماید تا اداره ثبت اسناد و املاک، به بررسی درخواست وی بپردازد. در این مرحله، اداره ثبت اسناد و املاک، بعد از بررسی مدارک ارائه شده، همچنین، انجام استعلامات مورد نیاز، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، سند را تعویض و آن را از طریق پست، به آدرسی که توسط متقاضی، تعیین میگردد، ارسال مینماید و تمامی مراتب را از طریق پیامک، به متقاضی، اعلام میدارد تا در صورت نیاز، بتواند نسبت به پیگیری صدور سند مالکیت خود، اقدام کند.
حالت دوم (در صورت نقل و انتقال ملک دارای سند دفترچه ای):
در ابتدا، مالک و فروشنده، باید، به دفاتر اسناد رسمی، مراجعه و مراحل نقل و انتقال را انجام دهند و پس از آن، متقاضی باید، مدارک لازم، از قرار اصل مدارک هویتی، اصل سند دفترچهای، اصل خلاصه معامله، مفاصا حساب شهرداری، گواهی پایان کار و سایر مدارک مربوط به ملک را تهیه و به دفتر اسناد رسمی تحویل دهد و نسبت به تکمیل فرم صدور سند تک برگی، اقدام نمایند. در این مرحله، دفتر اسناد، درخواست فرد را بررسی کرده و در صورت تکمیل بودن مدارک و وجود سایر شرایط قانونی، این درخواست را به اداره ثبت اسناد و املاک، اعلام میدارد.اداره ثبت اسناد و املاک، درخواست و مدارک را بررسی کرده، استعلامات لازم را انجام خواهد داد و در نهایت، پس از صدور سند تک برگی، آن را با پست، به نشانی پستی متقاضی، ارسال خواهد نمود و مراتب را از طریق پیامک، به متقاضی، اعلام خواهد داشت.
جهت استعلام سند ملک، اینجا کلیک کنید.
به منظور دریافت مشاوره رایگان و درخواست خدمات، شما می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید:
- تماس با شماره 09194090780
- ثبت سفارش آنلاین بصورت اینترنتی
کمترین هزینه، بیشترین دقت و اعتبار، سریع ترین زمان
3 comments