هدف از تصویب قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰، صدور سند رسمی برای ساختمانهای مسکونی و زمین های کشاورزی و باغها به استناد اسناد عادی و آسان نمودن روند صدور سند مالکیت برای متصرفانی است که از املاک خود برای مدتی بهره برداری کرده اند و به واسطه موانعی امکان گرفتن سند برای آنها میسر نشده است.
متن قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
این قانون در مواردی از جمله : فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر ورثه، عدم دسترسی به مالک رسمی و در صورت فوت وی عدم دسترسی به حداقل یک نفر از ورثه وی، مفقود الاثر بودن مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی، عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که مالکیت متقاضی می تواند راهگشا باشد. تصمیم گیری در خصوص صدور سند توسط هیات حل اختلافی متشکل از یک قاضی منتخب قوه قضاییه، رییس اداره ثبت، رییس اداره راه و شهرسازی و رییس اداره جهاد کشاورزی صورت می پذیرد.
در این قانون ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ثبت نام سند مقرراتی را وضع کرده است و به موجب این قانون ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت نیز راه اندازی شده است که با پرداخت هزینه های مربوط و طی مراحل قانونی ، می توان برای برخی از املاک سند رسمی گرفت.
اراضی و املاکی که در سامانه ثبت می شوند
املاکی که مالکین می توانند بر حسب قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی برای صدور سند مالکیت اقدام نمایند عبارتند از:
- تمامی املاک، باغات و اراضی کشاورزی که از سابقه ثبتی به نام افراد برخوردارند اما متقاضی بخشی یا همه آن را خریداری کرده است و در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون فوت مالک یا عدم دسترسی به مالک و ورثه آن، قادر به دریافت سند مالکیت نگردیده است.
- املاکی که عرصه آن وقفی است و متقاضی عرصه را به شرط داشتن حق ساخت ساختمان اجاره کرده است اما تا کنون قادر به دریافت سند مالکیت نگردیده است.
- املاکی که از سابقه ثبتی برخوردارند و متقاضی دارای مالکیت مشاعی است و سهم القدر آن در ملک مشخص شده باشد اما بنا به دلایلی همچون فوت دیگر مالکین و ورثه یا عدم دسترسی به سایر مالکین و ورثه آنها تاکنون قادر به دریافت سند نگردیده باشد مشمول ثبت در سامانه دریافت سند از طریق ماده 147 خواهند بود و می توانند از طریق سامانه، سند مالکیت دریافت نمایند.
اراضی و املاکی که در سامانه ثبت نمی شوند
بسیاری از متقاضیان بر این باورند که تمامی اراضی و املاک قابلیت ثبت در سامانه دریافت سند از طریق قانون مذکور را دارند، در صورتی که این باور اشتباه بوده و لیست این مواردی که شامل پذیرش درخواست نمی شوند عبارتند از:
- اراضی ملی
- اراضی موات
- املاک دولتی و شرکت های دولتی
- اراضی و املاکی که هیچگونه سابقه ثبتی ندارند.
- املاکی که فاقد هر گونه بنا به صورت محصور یا غیر محصور باشند
- در صورتی که مالک ملک یا زمین در قید حیات و قابلیت دسترسی داشته باشد.
- در صورتی که مالک ملک فوت کرده باشد اما ورثه آن توانایی حضور در دفاتر اسناد رسمی برای انتقال سند را داشته باشند.
مدارک مورد نیاز برای دریافت سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
متقاضیانی که شامل یکی از سه گروه مشمول دریافت سند از طریق قانون مذکور هستند برای صدور سند باید مراحل زیر را بگذرانند:
1. داشتن مدارک اثبات مالکیت
اولین مدرک برای دریافت سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، اطمینان از وجود مدارک مالکیتی ملک مزبور می باشد به همین خاطر در ابتدا باید مدارک مالکیت اعم از قولنامه به همراه کپی از سند اولیه ملک را باید در دست داشت تا مالکیت متقاضی قابلیت اثبات داشته باشد. بر اساس قولنامه و کپی سند، متقاضی اثبات می نماید که ملک را از مالک اولیه ملک معامله نموده است.
در صورتی که مالکیت ملک به صورت مشاعی و دارای سند مشاعی باشد باید سند مشاعی به نام متقاضی باشد و در صورتی که متقاضی ملک را از مالک اولیه خریداری کرده باشد ولی سند مشاعی به نام متقاضی نباشد باید متقاضی یک وکالت نامه از مالک اولیه ارائه دهد تا بر اساس آن برای صدور سند اقدام نماید.
2. تهیه نقشه یو تی ام از ملک
دومین مدرکی که برای دریافت سند از طریق این قانون مورد نیاز است، اقدام متقاضی برای تهیه نقشه یو تی ام ملک با ضمیمه فایل های مورد نیاز است که برای تهیه نقشه یو تی ام، متقاضی به کارشناس نقشه برداری مراجعه کرده و با ارائه مدارک مالکیتی و مشخصات ملک به کارشناس، نقشه برداری از ملک مزبور انجام می شود. کارشناس پس از بررسی مدارک مالکیتی ملک، به صورت حضوری از ملک بازدید نموده و پس از انجام امور نقشه برداری، فایل نقشه یو تی ام و گواهی مختصات ملک را ممهور به مهر و امضای خود در اختیار متقاضی قرار می دهد.
3. اسکن مدارک
پس از مهیا کردن مدارک دو قسمت قبلی، باید از مدارک فوق اسکن گرفت و فایل های اسکن باید دارای فرمت png یا jpg باشند. برای اسکن مدارک هویتی مالک باید اصل شناسنامه و کارت ملی موجود باشد و حجم فایل های اسکن باید کمتر از 150 کیلوبایت باشد. که در ادامه برای آگاهی بیشتر مدارک مورد نیازی که باید اسکن شوند عبارتند از:
- پرداخت مبلغ 50 هزار تومان به حساب بانک ملی به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ (قبل از پرداخت حتما برسی شود شماره حساب درست است) که به نام سازمان ثبت اسناد می باشد.
- تکمیل فرم گواهی تعیین مختصات توسط متقاضی در فایل اکسل
- ارائه نقشه یو تی ام ملک که متقاضی آن را تهیه کرده است.
- در صورت مشاعی بودن ملک باید اصل سند مشاعی به نام متقاضی ارائه گردد و از صفحات 1،2،3،4 کپی گرفته شود خاطر نشان می سازد باید از صفحات توضیحات، حدود ملک، نقل و انتقالات کپی گرفته شود.
- در صورتی که ملک به صورت قولنامه از مالک به افراد دیگری فروخته شده باشد باید اصل و کپی تمامی قولنامه هایی که صادر شده توسط متقاضی ارائه گردد.
- در صورتی که متقاضی ملک را به صورت قولتامه ای از مالک خریداری کرده باشد باید اصل و کپی قولنامه به همراه کپی سند اولیه توسط متقاضی ارائه نماید.
4. تکمیل فرم اولیه درخواست پذیرش و ثبت آن در سامانه
متقاضی پس از تکمیل مدارک سه قسمت قبل برای درخواست پذیرش برای دریافت سند از طریق قانون مذکور به کافی نت یا دفاتر اسناد رسمی به صورت حضوری مراجعه می نماید و با تکمیل فرم اولیه درخواست پذیرش را در سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش به آدرس اینترنتی (sabtemelk.ssaa.ir) به ثبت رسانده و در نهایت متقاضی در سامانه ثبت نام می شود و یک شماره ورود به سامانه به متقاضی ارائه می گردد.
5. تکمیل نهایی درخواست پذیرش در سامانه
پس از آن که ثبت نام متقاضی در سامانه انجام شد با استفاده از شماره ورود به سامانه برای تکمیل درخواست وارد می شود و تکمیل نهایی درخواست توسط متقاضی در دفاتر اسناد رسمی یا کافی نت صورت می پذیرد.
6. ارسال مدارک به واحد ثبتی
پس از اینکه درخواست پذیرش تکمیل نهایی شد باید یک پرینت از درخواست گرفته شود و ضمیمه مدارک اسکن شده در یک بسته پستی قرار داده شود و با توجه به آدرسی که در سامانه برای ارسال به واحد ثبتی در نظر گرفته شده است پست نمایید.
7. دریافت کد رهگیری اداره پست
پس از قرار دادن مدارک در بسته پستی و تحویل آن به اداره پست، شناسه 20 رقمی کد رهگیری توسط اداره پست تحویل متقاضی می گردد. متقاضی با مراجعه به سامانه و درج کد رهگیری در سامانه یک شماره پرونده دریافت می نماید.
8. دریافت سند
پس از اینکه تقاضای دریافت سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، در سامانه به ثبت رسید پس از صدور سند تک برگی توسط اداره ثبت اسناد تحویل اداره پست می گردد و سند به ادرس پستی متقاضی ارسال می گردد و توسط مامور پست به متقاضی تحویل داده می شود.
آموزش مراحل ثبت نام سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
ابتدا عبارت ” سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ” را در قسمت جستجوی مرورگر خود وارد نموده و مطابق تصویر زیر ، وارد اولین سامانه شوید . همچنین می توانید آدرس سامانه به نشانی sabtemelk.ssaa.ir را نیز در قسمت آدرس بار مرورگر خود تایپ کنید تا وارد سامانه شوید .
در صفحه ای که مشاهده می کنید ، گزینه های ” درخواست پذیرش جدید ” برای ثبت ملک یا ” تکمیل درخواست ” ناتمام مانده از قبل و همچنین اطلاع رسانی پرونده برای پیگیری صدور سند مالکیت پیش بینی شده است . برای ثبت صدور سند مالکیت ، بر روی گزینه ” پذیرش درخواست جدید ” کلیک کنید .
در صورتی که شرایط لازم برای ثبت ملک از طریق قاون فوق الذکر را دارید ، توافقنامه استفاده از سامانه را با تیک زدن کادر مربوطه ، تایید نمایید .
نخستین مرحله ثبت نام سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی این است که از قسمت تقاضا نامه ، مشخصات متقاضی مربوط به اشخاص حقیقی را تکمیل نمایید .
سپس از قسمت مشخصات ملک ، مواردی را که با کادر قرمز مشخص شده اند را وارد نمایید .
در این قسمت باید موضوع مورد درخواست ( عرصه ، اعیان ، عرصه و اعیان ) را به همراه سایر مواردی که با ستاره قرمز مشخص شده است ، تکمیل کنید و به این سوال پاسخ دهید که آیا از طریق ماده 147 اصلاحی قانون ثبت ، درخواست صدور سند مالکیت شده است یا خیر . سپس با وارد کردن کد 5 رقمی بر روی گزینه ” ثبت و ادامه ” در انتهای صفحه کلیک کنید که در این صورت ، اطلاعات لازم برای ورود به سامانه توسط متقاضی نشان داده می شود .
در این قسمت اگر متقاضی دارای نماینده یا وکیل قانونی است باید اطلاعات خواسته شده را وارد نماید در غیر این صورت پر کردن این قسمت الزامی نیست و می توان از این قسمت عبور کرد.
از کادر بالای صفحه ، ” مدارک ” را انتخاب نموده و پس از انتخاب نوع مدرک ، فایل مرتبط را در سامانه بارگزاری نمایید که حجم فایل ها نباید از 150 کیلو بایت بیشتر شود . برای کاهش حجم می توانید از نرم افزارها و سایت های موجود در اینترنت استفاده کنید .
در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه می رسد که متقاضی باید اقدام به پرداخت هزینه نماید .
پس از پرداخت مبلغ تقاضا، متقاضی وارد صفحه چاپ خواهد شد در این صفحات تمام اطلاعاتی را که در صفحات قبل وارد کرده اید را به نمایش می گذارد تا متقاضی بتوانید صحت اطلاعات را تایید نماید. از طریق گزینه چاپ ، می توانید فرم پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را که شامل اطلاعات وارد شده در سامانه است ، ملاحظه نموده و اطلاعات درج شده در آن را بررسی نموده و سپس به همراه سایر مدارک لازم ، اقدام به پست کردن آن به اداره ثبت نمایید .
زمانی که مدارک لازم را به ضمیمه این فرم به اداره پست ارسال نمودید ، شماره مرسوله پستی و تاریخ ارائه آن به اداره پست را در کادرهای مشخص شده وارد نمایید و با فشردن گزینه ” ثبت نهایی و دریافت شماره پرونده ” ، شماره پرونده و رمز عبور خود را دریافت خواهید کرد .
این اطلاعات برای ورود مجدد به سامانه و اطلاع رسانی از روند کار پرونده ثبت سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی کاربرد خواهد داشت .
هزینه ثبت نام سند از طریق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
به منظور برآورد هزینه ثبت نام سند از طریق قانون فوق الذکر برای دریافت سند رسمی ، موارد زیر را باید در نظر گرفت:
- هزینه ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت در سامانه sabtemelk.ir برابر با 50 هزار تومان خواهد بود. به منظور پرداخت هزینه ثبت نام سند در این سامانه می توانید از دو راه پرداخت الکترونیکی در سامانه و یا پرداخت با فیش بانکی و ارائه شماره پیگیری در سامانه اقدام نمایید.
- هزینه خدمات پستی جهت ارسال مدارک مورد نیاز برای درخواست سند رسمی به علاوه فرم تقاضا نامه از طریق پست سفارشی
- یکی از مراحل ثبت نام بارگذاری نقشه UTM ملک مورد نظر می باشد. جهت تهیه نقشه UTM مهمور به مهر کارشناس ثبتی در امور نقشه برداری یا مهندسین نظام مهندسی، می بایست هزینه ای با تعرفه مشخص پرداخت نمود.
به منظور دریافت مشاوره رایگان و درخواست خدمات، شما می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید:
- تماس با شماره 09194090780
- ثبت سفارش آنلاین بصورت اینترنتی
کمترین هزینه، بیشترین دقت و اعتبار، سریع ترین زمان